Ik heb computers altijd al interessant gevonden. Ik gamede al op jonge leeftijd, al begon het met spelletjes van sites als Speeleiland. Tot ik op een zekere Pakjesavond een DS kreeg. Daar heb ik veel mee gespeeld! Op een gegeven moment ben ik overgestapt naar de PC. Vooral Minecraft heb ik erg veel gespeeld. Ik vond vooral het technische aspect hierin leuk. Het maken van systemen met redstone, het maken van custom maps (een soort van levels die andere kunnen spelen) en het werken met commands was echt mijn ding. Mijn interesse in techniek en het maken van systemen was geboren.
Een neef van me had ooit een cursus "Hoe bouw ik een website?" gevolgd, en mij de basis uitgelegd. Het simpelste van het simpelste. Hoe maak je linkjes? Hoe plaats ik afbeeldingen? Hoe maak ik een tabelletje? Door veel te experimenteren begon ik dingen te leren, en kon ik al redelijke websites bouwen. Natuurlijk niet bijzonder professioneel, maar wel functioneel.
En daar bleef het eigelijk wel even bij. Ik had het bouwen van websites nu wel even gezien en deed qua programmeren niet erg veel. Todat ik in de vierde klas kwam. Ik had voor NT met informatica en O&O gekozen en zou dus les krijgen ik programmeren. Eerst leerden we hoe binair werkt. En als je denkt dat die eentjes en nulletjes erg saai zijn, daar heb je volledig gelijk in. Het is saai, maar wel belangrijk om te weten. Daarna leerden we iets over logische poorten, maar daarna begon het echte werk! We gingen een game maken!
Ik was super enthousiast. Samen met een goede vriend ging ik aan de slag. We wilden een platformer maken. Je weet wel, zoals Mario Bros. Dus, we zochten op YouTube een tutorial en we deden na wat de persoon in de video deed. Langzaam begonnen we door te krijgen hoe Scratch, de programmeeromgeving waarin we de game moesten maken, werkt. We voegde onze eigen ideeën toe en het begon echt ergens op te lijken. Nog steeds is Blueman een van mijn favoriete projecten. En niet omdat de code erachter zo goed is, want geloof me, dat is het zeker niet. Ook niet omdat 't er goed uitziet, want ook dat is zeker niet waar. De reden dat het een van mijn favoriete projecten is, is omdat mensen het zo leuk vonden om te spelen. Nog steeds wordt er tijdens lessen Blueman gespeeld. Nog steeds proberen mensen het record te verbreken. En nog steeds worden mensen boos omdat een blauw mannetje een rood driehoekje raakt.
Na het maken van een game kregen we nog veel andere projecten. De opdrachten zijn niet de dingen die mij hebben leren programmeren. Nee, het zijn de dingen die ik zelf ben gaan uitzoeken en ben gaan doen naar aanleiding van de opdrachten. De projecten waar ik zelf aan begonnen ben. En dat, dat is hoe ik ben begonnen met programmeren.